K. H. Frank se počátkem roku 1943 úspěšně zasadil o zlepšení postavení českých dělníků pracujících v Říši. Argumentoval také rasovou příbuzností českého národa.
Lukáš Beer
Subreta Tylova divadla v Praze, Vlasta Hrubá, na večerním zábavném vystoupení před českými dělníky v Berlíně v lednu 1943. S ní vystupoval i tenorista Dano Živojnovič. |
Vůbec první vystoupení umělců proběhlo ve velkém sále kulturního centra Prälat v berlínské čtvrti Schöneberg. Toto centrum o rozloze 12 tis. čtverečních metrů bylo založeno koncem třicátých let a od roku 1938 se zde konaly pravidelně plesy, v sále bylo místo pro dva tisíce lidí. Sjelo se sem především mladé publikum ze všech možných koutů říšského hlavního města a z ubytovacích táborů českých dělníků berlínských předměstí.
8. ledna 1943 se nejprve s umělci rozloučil ministr Moravec a řekl jim, že s nimi bude během jejich turné v myšlenkách. |
O den později se pak úspěšné představení opakovalo v pivovaru Löwen-Böhmisch (čtvrť Alt-Hohenschönhausen) a poté probíhaly zábavné večery přímo v táborech velkých průmyslových podniků v různých částech hlavního města Říše. Například v ubytovacím táboře v Berlíně-Weissensee přihlíželo výkonům českých umělců přes 750 mladých mužů a žen a umělci pak byli pozváni, aby spolu s dělníky pojedli jejich běžnou večeři. Pak byl na programu tábor v Grunewaldu, další dva dny následovala představení v táborech společnosti Argus a výprava se nakonec zdržela v Berlíně do 23. ledna 1943. Někteří horlivci z řad dělníků dokonce navštěvovali berlínská vystoupení několikrát po sobě v různých čtvrtích města. Těchto večerů ve městě bylo celkem osm a po skončení berlínského programu pokračovala skupina v turné, které mělo trvat 6 týdnů a mělo vést všemi župami Říše, ve kterých byli zaměstnání čeští dělníci ve větším počtu.
Po příjezdu do Berlína přijal skupinu českých umělců Franz Mende, vedoucí Úřadu pro pracovní nasazení DAF. |
Osobou, která zodpovídala za péči o české dělníky v Říši, byl Franz Seiboth. Právě k němu se donesly zprávy o tom, že někteří čeští umělci vyjádřili svou nespokojenost nad tím, jak je o ně v Berlíně postaráno. Sekčnímu šéfovi v Moravcově ministerstvu lidové sověty, Leitgebovi, bylo z německé stany sděleno, že si čeští umělci stěžují, že je DAF ubytovala v Berlíně ve špatných hotelech, že se o ně přes den nikdo nestará a že nejsou k dispozici žádné autobusy, když potřebují odjet na představení do jednotlivých ubytovacích táborů a podniků. Nálada mezi českými umělci prý byla tak špatná, že se z toho dalo odvodit, že by tito mohli po návratu do Protektorátu odpovídajícím způsobem kritizovat poměry v Říši. Leitgeb přednesl tuto zprávu vrchnímu vládnímu radovi Antonu Zanklovi, který zaúkoloval odpovědné osoby, aby urychleně připravily podrobnou zprávu o stavu státnímu sekretáři K. H. Frankovi.
Pohled do hlediště na jednom z prvních vystoupení českých umělců v Berlíně v lednu 1943. |
Atmosféra při představení umělců v berlínském kulturním centru Prälat. |
Jakou váhu měly kritické dopisy českých dělníků pracujících v Říši adresované ministru Moravcovi, dosvědčuje už jen skutečnost, že dopis jistého dělníka Jana Vrby, ve kterém si dotyčný stěžoval, že Říše v rozporu s tím, co stále říká Moravec v rozhlase, není také vlastí Čechů, protože jinak by nedostával v Německu stravenky pro „zahraniční dělníky“, přistál až v kanceláři Karla Hermanna Franka, který si jeho obsah bral k srdci. Franz Seiboth byl pověřen, aby toto „politicky špatné zacházení“ s Čechy bylo ukončeno. Vznikly oprávněné důvody domnívat se, že by se pak celé ty snahy, jako například posílání českých umělců za dělníky, minuly účinkem. Bylo především potřeba vyřešit problematiku kategorizace jednotlivých národností, které byly pracovně nasazeny v Říši, z hlediska postoje k nim v německém okolí, a to z důvodu principu „ochrany německé krve“. Podle původního nařízení říšského vůdce SS a vrchního velitele německé policie Heinricha Himmlera byli Češi zařazeni do „skupiny D“, například společně se Srby a s „Ostarbeitery“. „Aby se prosadilo politicky správné zacházení s Čechy, rozdílné od zacházení s ostatními slovanskými dělníky“, muselo se ale nyní prosadit pro Čechy v tomto ohledu označení „tuzemci zvláštního druhu“.
Byly to i další oblasti, které si nutně vyžadovaly nápravu. V Říši počátkem roku 1943 pracovalo na 400-450 tisíc českých dělníků, kteří měsíčně odevzdávali 700-800 tisíc říšských marek ve formě příspěvků pro DAF. Německá správa v Praze požadovala, aby měl český dělník, který se pak vrátí zpět do Protektorátu, stejná práva a stejné nároky, jako kdyby byl členem DAF. Zhruba polovina z těchto příspěvků by měla náležet říšskému protektorovi a ten by tyto finanční zdroje používal pro hrazení výdajů péče o české dělníky v Říši, jako například ve formě placení českých a německých osob, které měly péči na starosti. Dále bylo třeba vyřešit otázku invalidity a péče o české dělníky, kteří přišli k invaliditě a vrátili se do Protektorátu, tak, aby o ně bylo náležitě postaráno. Velkým problémem při nasazení českých pracovních sil v Říši byla ale také téměř 40%ní chybnost při zprostředkování vhodného místa, odborné síly se nedostávaly do svého oboru a naopak. Někde se tento nedostatek konečně podařilo úspěšně řešit, jako například v essenské továrně Krupp, jejíž vedení konstatovalo, že Češi jsou její nejspolehlivější a odborně nejschopnější dělníci ve srovnání se všemi ostatními národnostmi. Dalším bodem, který měl zlepšit postavení českých dělníků v Říši, byla nutnost rychlejšího a efektivnějšího vyřizování stížností v dopisech. Překládání dopisů do němčiny si často vyžadovalo dlouhá prodlení.
Seiboth se pak Leitgebem z Moravcova ministerstva ještě včas vydali do Německa, aby tam zastihli 1. turné českých umělců. Původní potíže, které popisovali umělci v Berlíně, byly během zbytku turné odstraněny: „Především se členové skupiny sami vyslovovali velmi pochvalně a uznaně o svých zkušenostech a pozorováních v Říši. Chválí stravování“, psalo se už v interní zprávě z počátku února 1943.
O vyjasnění státoprávní pozice a zlepšení postavení Čechů nasazených do říše usiloval především z obav před „nežádoucím vlivem nálad na politickou situaci v Čechách a na Moravě“ i státní sekretář při Úřadu říšského protektora K. H. Frank. O českých dělnících psal, že „jsou v některých župách stavěni na roveň s německými dělníky, v jiných naproti tomus dělníky východními“. Své žádosti adresoval přímo říšskému vůdci SS a vrchnímu veliteli německé policie Heinrichu Himmlerovi, říšskému vedoucímu Martinu Bormannovi a říšskému vedoucímu Německé pracovní fronty Robertu Leyovi. Ti proti jeho snaze neměli vážnější námitky, a tak se K. H. Frankovi formálního posílení pozice českých nuceně nasazených dosáhnout podařilo.
Českým dělníkům mělo být v budoucnu usnadněno studium němčiny. List Český dělník kromě toho nabízel na svých stranách jednoduché lekce německého jazyka. |
Především ale bylo nutné provést úpravy ve směrnicích o „obraně před nebezpečími při nasazení cizinců“ vydaných Himmlerem v prosinci 1942, které dělily jednotlivé národnosti dělníků pracujících v Říši celkem do čtyř skupin. K. H. Frank požadoval korekturu těchto směrnic již 10. ledna 1943. Stálo v nich, že Češi se zahrnují do skupiny D. Ve skupině A se nalézali italští dělníci. Itálie byla bojovým spojencem Německa a Himmler to charakterizoval tak, že „partner Osy může očekávat, že jeho státní příslušníci se setkají se zacházením, které celou dobu bude brát zřetel na německé bojové společenství“. Do skupiny B patřili v Německu pracující příslušníci germánských národů, které bylo třeba získat pro myšlenku sounáležitosti germánských národů. Ve skupině C byly negermánské národy, „se kterými jsme spojenci nebo se kterými jsme spojeni na základě jejich kulturního a celoevropského významu“, a mínil tím Slováky, Chorvaty, Rumuny, Bulhary, Maďary, Španěly a Francouze. Tyto národy měly být ideově směřovány na „nový evropský řád a oprávněný vedoucí nárok Velkoněmecka“. Himmler doslova psal, že tyto národy „musí prostřednictvím rozvážného a spravedlivého zacházení poznat, že jsou chápány jako příslušníci váženého národa ve vznikající nové Evropě“. Do skupiny D zařazoval „příslušníky negermánských slovanských národů, které více méně žijí pod bezprostřední výsostnou správou Německé říše“. Na mysli měl protektorátní příslušníky, Srby, Slovince, pracovní síly z baltských zemí, Poláky, Ostarbeitery a další. Zde bylo dle těchto směrnic z prosince 1942 třeba vést dělníky „přísně“ a dodržovat „vůči nim obzvláště jasný odstup“, který byl „podmíněn hrubými rasovými rozdíly“. A právě tato pasáž, ve které se čeští dělníci zařazovali do skupiny D, vzbudila nesouhlas K. H. Franka, který následně požadoval po Himmlerovi změnu ve směrnici. (A jak si ukážeme v dalším díle, bylo jeho žádosti úspěšně vyhověno.)
Mezitím stihli čeští umělci v rámci 1. turné navštívit vedle Berlína také Stettin, Trassenheide, Braunschweig, Hannover,Wattenstädt, Hamburk, Frankfurt nad Mohanem, Augsburg, Mnichov, Norimberk, Chemnitz, Drážďany, Weimar, Halle, Lipsko, Görlitz, Schweidnitz, Oels a Breslau. V některých městech vybírali dělníci při příležitosti vystoupení umělců dobrovolné příspěvky na „Dílo sociální pomoci v Čechách a na Moravě“, jako například v Hallendorfu u Braunschweigu 28. ledna 1943 (550 říšských marek). Po 7 týdnech následoval návrat umělců do Prahy ke kratšímu odpočinku. V Praze vystoupili umělci na velkém večeru, uspořádaném pro pražské dělnictvo v sále Lucerny, kdy program nesl titul „Tak jsme hráli našim dělníkům v Říši“, a krátce nato odjela skupina na nové třítýdenní turné do Rakouska (Ostmark).
Zdroje:
NA Deutsches Staatsministerium für Böhmen und Mähren inv. č. 1067 sg. 110-11/5
Dobový tisk
Pokračování.