Téměř sedmdesát let po skončení Druhé světové války nečiní leckterému publicistovi potíže pasovat se do role suverénního znalce nacionálněsocialistické ideologie. Ondřej Neff, jehož otec Vladimír Neff mimochodem publikoval svou tvorbu i v období Protektorátu (a tato byla v té době dokonce zčásti převedená na filmové plátno), porovnával před dvěma roky ve své vánoční úvaze na Neviditelném psu „nacismus“ a komunismus dle měřítek svého „selského rozumu“. „Nacismus a komunismus jsou režimy založené na nenávisti, režimy loupící a vraždící. Jaký je mezi nimi rozdíl?“, ptal se Neff, a ve stručnosti vysvětlil, co ideologie nacionálního socialismu v podstatě vlastně obnáší: „Nacismus, to byla extrémní forma německého šovinismu se socialistickým nádechem a s antisemitským akcentem, kdy nenávist je vedena proti ne-Němcům a Židům.“ Je obtížné posoudit, zda Neff studoval základní principy nacionálněsocialistické ideologie pouze na české Wikipedii. Jeho studium těchto pramenů vskutku nemohlo být povrchní, jak je vidno. Neff, pohybující se sebejistě v matérii, píše dále, že „nacisté pokládali Angličany a Švédy za skoro-Němce a Francouze byli ochotni tolerovat za určitých podmínek, ale Slovany by nahnali do pecí, jakmile by spálili Židy“. A nebyl by to tradičně silně prosionisticky orientovaný web Neviditelný pes, kdyby Neff nevpašoval do textu i určitou spojitost mezi „nacismem“, komunismem a dnešním židovským státem. Společným jmenovatelem obou ideologií má podle něj být „nenávist“ – v případě komunismu nenávist třídní, v případě „nacismu“ nenávist rasová včetně antisemitismu. „Genocida se nacistům povedla“, soudí Neff, „rozbili strukturu, ta se v Evropě neobnovila - objevila se v Izraeli a ten se stal vítaným cílem nenávisti.“ Takže antisemitismus žije i dnes, domnívá se Neff, ale ten „je exportován do oblasti Blízkého východu a přestal být evropským problémem. Má háv humanismu a ochrany lidských práv. Od nacismu se odtrhl a málokdo vidí, že jde o totéž.“ A protože se jednalo o duchaplnou úvahu zveřejněnou právě na Štědrý den, musel autor nabídnout lidskou alternativu k oběma zločinným ideologiím: „Smysl má jen idea pochopení a lásky a to nás učil Ježíš Kristus, jehož dne zrození dnes slavíme“ a jehož poselství lásky a tolerance je nutno si připomenout… Málokdy se v tak krátké vánoční úvaze zadaří vtěsnat do tak krátkého textu tolik hloupostí a nepravd.
Brněnská „tisková agentura“ Famous zásobuje své klienty pravidelně bombastickými články a její šéfredaktor a hlavní editor Martin Hýbner si je patrně moc dobře vědom toho, že na účet „jedné z největších zrůd dvacátého století“ si dnes lze prakticky vymyslet úchylnosti všeho druhu a přitom se nad tím v náporu podobně laděných mediálních zpráv sotva někdo pozastaví. Hlavně že jeho stupidní články nachází odběr. Podobně jako v případě paskvilu, který před třemi lety přebraly Novinky.cz: „Hitler chtěl ukrást Vánoce a pověsit na stromek granáty“, nadepsala zmiňovaná agentura duchaplně článek o tom, jak „nacističtí ideologové chtěli Vánoce zrušit jako oslavu křesťanství a navázat na pohanské tradice oslavy slunovratu“. Hitlerovi prý „Ježíšek“ vadil, protože byl Židem: „Vystrnadit z německých Vánoc ho měly nacistické symboly, takže na stole se objevovaly bábovky ve tvaru svastiky ze speciálních forem, dárky halil balící papír se stejným motivem a Krista vymazat měly moderní koledy s novými texty. Mnohé se drží dodnes.“
Konstatováním, že s „nacistickými symboly“ se v německy mluvících zemích o Vánocích lze dodnes setkat, se tvůrce textu z agentury Famous definitivně překonal. Jedinou trochu seriózní informací v tomto článku bylo odvolání se na tehdejší výstavu probíhající v Kolíně nad Rýnem pod titulem "Vánoce v politické propagandě". Tato akce ale tematicky zdaleka nezahrnovala pouze období nacionálního socialismu. Všímala si už toho, jak se Vánoce slavily za 1. světové války a jak se díky ní „militarizoval“ i dětský pokojíček, ve formě hraček s vojenskou tematikou samozřejmě. Největší část výstavy pak byla vyhraněna právě úseku „Vánoce v nacionálním socialismu“ a soustředila se na mýtus „vojenských Vánoc“, tj. způsobu oslav Vánoc probíhajících na frontě. Vynecháno pak však nebylo ani období studené války až po zánik NDR.
K původní výstavě vydaly autorky i knihu se stejnojmenným názvem. |
V počátcích Třetí říše to nevypadalo na to, že by nacionální socialisté vánoční svátky převzali v ideologicky upravené podobě, protože tu byl konkordát uzavřený v červenci 1933 mezi Svatou stolicí a Německou říší. Ale bylo logické, že tento integrující element vánočních svátků bude novým režimem využit. Také období Vánoc se vztahuje na všechny vrstvy společnosti a v každé oblasti přispívá podstatnou měrou k vytváření pospolitosti resp. k vědomí této pospolitosti, ať už se jedná třeba o rodinu nebo národ, o kulturní nebo místní obec, abychom jenom jmenovali několik dimenzí. „Křesťanské Vánoce“ byly nahrazeny „národními Vánocemi“. V roce 1941 se v jednom oběžníku vydaném Vůdcovou kanceláří konstatovalo: „Žádný člověk by o křesťanství nevěděl, kdyby se mu to od jeho dětství nevštěpovalo prostřednictvím farářů.“ Ale překvapivě smířlivý tón pak ve své písemné formulaci z roku 1941 volil vůči křesťanství Alfred Rosenberg, „pověřenec Vůdce pro dohled nad celým duchovním a světonázorovým školením a výchovou NSDAP“, když napsal: „Naše oslavy nejsou určeny k tomu, aby se otevíraly konfesionální protiklady, nýbrž aby vnitřně slučovaly všechny příslušníky národa. Proto je nutné upustit od útoků proti jiným názorům. A také se oslavy nesmí stát veřejnými shromážděními proti jinak smýšlejícím. Naše oslavy nikdy nebudou povrchní náhražkou za církevní ceremonie. Od zglajchšaltování konfesionálních slavnostních aktů s nacionálněsocialistickými nebo používání církevních prvků je nutno za všech okolností upustit!“
Foto: archiv Lukáše Beera |
Ale i „nacistické Vánoce“ byly svátky lásky, sblížení, rozjímání, sounáležitosti a rodiny. A zdobení vánočních stromků baňkami s hákovým křížem, povolené vůbec až poslední dva vánoční svátky z období celé existence nacionálněsocialistického uspořádání v Německu (předcházejících 10 let bylo něco takového v Německu zakázáno), nebylo v německých rodinách žádným standardem. Přesto, že válka a bombardování vytvářely v mnoha případech nuzné materiální zázemí a že mnohé rodiny nemohly zasednout za sváteční stůl pohromadě, vracela se intimní atmosféra Vánoc do německých rodin každý rok v neutluemné míře. Dnešní konzumem a materialismem posedlá společnost "západního" světa na tom po duchovní stránce i přes materiální blahobyt rozhodně není lépe, ne-li hůř, a to i přes snahy našich církví sugerovat jí, že jde např. o oslavování "narození Ježíše Krista".
Krom toho - pouze pro malé srovnání - už jenom mizivý počet Čechů dnes spojuje vánoční svátky s křesťanskou vírou, ta je pro ně pouze umělým a nefunkčním obalem a poskytuje maximálně tak potřebné kulisy a rekvizity. A mnozí si zajisté ještě dnes živě pamatují, že ani předchozí komunistický totalitní režim nedokázal okouzlení vánoční atmosférou nikterak ubrat.