Lukáš Beer
Paul M. G. Lévy (1910-2002) se označuje za skutečného otce "vlajky Evropy". Po válce byl prezidentem tiskové a infor- mační služby Rady Evropy. |
Německý mainstreamový a renomovaný list Die Welt přinesl již v srpnu roku 1998 článek Thomase Pinzky, ve kterém se autor pídí po řešení stejné otázky. Za autora je v textu označen právě Paul M. G. Lévy (v německém textu chybně uveden jako „Lévi“), belgický Žid angažující se po válce v Radě Evropy. Z článku vyplývá, že jedním z rozhodujících motivů (pokud ne přímo tím rozhodujícím) pro volbu dvanácti hvězd na „evropské vlajce“ má být počet dvanácti kmenů Izraele. Text z Die Welt je následovně doslovně přeložen do češtiny:
Thomas Pinzka: Hvězdný věnec je výsledkem jednoho příslibu
(Die Welt, 26.08.1998)
.
Už nějakou dobu visí na mnoha veřejných budovách vedle německé vlajky: vlajka Evropy. Dvanáct zlatých hvězd na tmavomodrém pozadí. Pokud se ale člověk zeptá, co tyto hvězdy symbolizují, narazí na rozdílné odpovědi. Mnozí na to neznají vůbec žádnou odpověď a reagují pokrčením rameny. Jiným se ještě vybaví, že Evropská unie kdysi jednou sestávala z dvanácti států, a domnívají se, že tím našli tu správnou odpověď. Ale tím se mýlí.
.
Příběh vlajky má svůj počátek v období Druhé světové války. Paul Lévi, Belgičan židovského původu, sledoval tehdy plný strachu v Leuvenu projíždějící četné železniční vlaky, ve kterých byli Židé německým Gestapem transportováni směrem na východ do nejisté budoucnosti. Tehdy Lévi složil příslib, že pokud přežije válku a nacionální socialisty, přestoupí na katolickou víru. Přežil a stal se katolíkem. Dne 5. května 1949 byla v Londýně založena Rada Evropy a Paul Lévi byl jmenován vedoucím kulturního oddělení Rady Evropy. O šest let později, v roce 1955, zástupci diskutovali o společné vlajce. Veškeré návrhy, ve kterých byl například po vzoru skandinávských vlajek obsažen kříž, byly socialisty zavrhovány jako ideologicky svázané a příliš křesťanské. Jednoho dne šel Lévi na jedné procházce kolem sochy Matky boží s hvězdným věncem. Osvětleny sluncem svítily zlaté hvězdy překrásně před zářivě modrou oblohou. Lévi nato vyhledal hraběte Benvenutiho, benátského křesťanského demokrata a tehdejšího generálního tajemníka Rady Evropy, a navrhl mu, aby předložil jako motiv na vlajku Evropy dvanáct zlatých hvězd. Benvenuti byl nadšený a o něco později se návrh všeobecně akceptoval. A tak dodnes zdobí ve všech státech Evropské unie vlajku Evropy zlatý hvězdný věnec Marie.
.
Počet dvanácti hvězd je poukazem na dvanáct kmenů Izraele (Gen 37,9) a tím na vyvolený Boží národ. Věnec jako symbol úspěchu a vítězství signalizuje nepřemožitelnost ženy. Ve Zjevení hovoří Jan pouze o „ženě“. Nepojmenovává jí ale Marií. V katolickém výkladu byla ale po dlouhou dobu žena kladena ve Zjevení na stejnou roveň s Marií. Protože o několik kapitol později se ve Zjevení zmiňuje o tom, že tato žena porodí Mesiáše, znamenalo by to, že tím je také matkou Ježíše. Tomu ale protiřečí fakt, že tato „žena“ je označována v kapitole 12, verš 17, Zjevení jako „matka křesťanů“. Tím by bylo nejvíce nasnadě spatřovat ve zmíněné „ženě“ symbol Božího národa ve své jednotě ve Starém a Novém svazku, domnívá se jeden vědec zabývající se náboženstvím.
.
Číslo „dvanáct“ mělo pro člověka vždycky zvláštní význam. Již u starých Egypťanů mělo podsvětí dvanáct bran. V řecké mytologii musel Herakles splnit dvanáct úkolů a Římané založili svůj právní řád na zákoně, který byl sepsán celkem na dvanácti tabulích. Ježíš zvolil z okruhu svých následovníků dvanáct mužů, kteří jsou v evangeliích popisováni jako dvanáct apoštolů, v návaznosti na dvanáct kmenů Izraele, o kterých se hovoří ve Starém zákoně. Kromě toho je ve Zjevení líčen Jeruzalém jako domovské město dokonalého Božího národa. „město má velkou a vysokou zeď s dvanácti bránami a na nich dvanácti anděly. Na brány jsou napsána jména: jména dvanácti synů kmenů Izraele. … Zeď města má dvanáct základních kamenů. Na nich stojí dvanáct jmen dvanácti beránčích apoštolů.“ Také zde najdeme spojitost mezi kmeny Izraele ze Starého zákona a dvanácti apoštoly z Nového zákona. Význam „dvanácti“ lze spatřovat také v tom, že dvanáct je výsledkem násobku tří a čtyř. Číslo tři zatupuje Boží trojici v podobě otce, syna a ducha, a čtyřka symbolizuje čtyři světové strany.