Článek Alexandry Mostýn pro Wiener Zeitung, 20. 5. 2015 |
Šéfredaktorka periodika LandesEcho, Alexandra Mostýn ovšem tomuto právě citovanému podivnému historickému výkladu dala před několika dny korunku a nyní aktuálně dokazuje, že je hodna reprezentovat spíše zájmy Benešových pohrobků než zbytků zde žijící německé menšiny. Edvard Beneš sám přeci za války v londýnském exilu záměrně přeháněl, když líčil Spojencům německé represálie v Protektorátu, například udáváním naprosto smyšlených počtů Čechů, kteří byli odvlečeni do koncentračních táborů. Beneš by mohl mít z práce Alexandry Mostýn radost.
Proč? Napsala totiž pro rakouský úřední deník Wiener Zeitung článek věnující se chystané „reality show“ České televize s názvem „Dovolená v Protektorátu“ (Náš směr na toto téma zveřejnil úvahu). Článek, který vyšel ve Vídni tuto středu, z nějakých nepochopitelných důvodů nese titulek „Protektorat light“. Scény, které se odehrávají v této „autentické“ šou, považuje autorka zřejmě za slabý odvar ukázky každodenního teroru páchaného na Češích v Protektorátu.
„Jsou oblečeni naprosto ve stylu 40. let, podle producenta dokonce včetně bavlněných spodků, když se ze starobylého radioaparátu ozývá hlas mluvící starobylou češtinou, který říká: protože německý národ potřebuje více životního prostoru, vpochodoval dnes do Čech a Moravy“ – takto líčí autorka rakouským čtenářům, co se v této „reality show“ bude dít. – Zda je rešerše paní Mostýn spolehlivá a v pořadu skutečně něco zazní o tom, že „německý národ vpochodoval do Čech a Moravy, protože potřebuje více životního prostoru [sic!]“, si zřejmě budeme moci ověřit až přímo u televizních obrazovek. Pokud by tomu tak skutečně bylo a tento ahistorický blábol měl z „úst rozhlasového hlasatele“ anno 1939 vyjít, byl by to snad nejkrásnější příklad nekompetentnosti a výsměch odbornému poradci této „reality show“, historiku Janu B. Uhlířovi, který si podle svých slov sice dá záležet na autentičnosti každé vyhlášky přibité na zeď beskydské chalupy, kde se toto protektorátní drama odehrává, ale připustil by takovouto hrubou pitomost pronesenou českým hlasatelem. A by by to výsměch i producentu pořadu, který si kvůli co největší autenticitě dal záležet na tom, aby účastníci nosili autentické bavlněné spodky ze 40. let!
Křivdili bychom paní Alexandře Mostýn, kdybychom neuvedli na pravou míru, že její článek pro Wiener Zeitung nechová k této televizní šou žádné sympatie a že si neopomněla v kritické poznámce také povšimnout „velmi kvalitních dialogů“, které člověk může zaregistrovat už v samotném traileru k pořadu – „české svině“ (říká jako první zlý Němec) a „německé svině“ (říká hodný Čech). Autorka také kriticky poznamenává, že osoby hrající v pořadu „nacistické okupanty“ mluví silným českým akcentem. Svůj článek dokonce uzavírá slovy, že nakonec by to mohlo dopadnout také tak, že se Češi budou za tento produkt spíše stydět.
Kdyby tu ovšem nebyla následující poznámka autorky o tom, že v Česku vyvolává pořad velké emoce: „Ještě před prvním vysíláním vznikly ohledně seriálu kontroverze. Nebagatelizuje se v seriálu diktatura, které padlo za oběť 400.000 Čechů?, ptají se mnozí.“
Nepochybuji o tom, že paní Mostýn převzala oněch „400.000 Čechů“ hned z prvního vygooglovaného článku nějakého nevzdělaného českého publicisty, historika či politika. Ale jako vzdělaná novinářka by si měla něco takového v důkladné rešerši ověřit a neprezentovat tento nesmysl rakouským čtenářům jako holý fakt!
Na tomto místě ji tedy doporučujeme k prostudování publikaci Nacistická perzekuce obyvatel českých zemí, vypracovanou vzdělanými českými historiky. Tito sice neměli tolik odvahy ve své studii explicitně jmenovat počet ČESKÝCH obětí 2. světové války, ale důvtipný student se pomocí jejich údajů k hrubému počtu přeci jen naštěstí dopracuje: a tento činí ani ne desetinu počtu, udávaného paní Mostýn.
Poznámka na okraj: Alexandra Mostýn reagovala v dubnu na svém profilu na Facebooku na valnou hromadu Sudetoněmeckého krajanského sdružení v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, která proběhla v Praze, a označila jeho představitele, Tomáše Pecinu a Jana Šinágla, za „kašpary" a Wolfganga Habermanna za „alibi sudetského Němce".