Dora Komarová a Willi Forst ve filmu "Opereta" (1940), který na přelomu let 1940/41 stejně jako film "Žid Süss" zaznamenal silnou návštěvnost českého publika. |
Zajímavá jsou v tomto směru hlášení pražského Sicherheitsdienstu, který jak známo velmi bedlivě sledoval a zaznamenával skutečné postoje českého protektorátního obyvatelstva, jež se ve zpravodajství cenzurovaného tisku pochopitelně objektivně nezohledňovaly, a dobře byl také obeznámen i se šeptanou propagandou. Můžeme je tedy považovat za objektivní, jako například toto: „U Čechů začíná pomalu být znát zájem o německé filmy“, píše se například v jednom tajném hlášení z ledna 1941, „což se například projevilo neobyčejně silnou návštěvností filmů ,Žid Süss´a „Opereta“. Zatímco film ,Žid Süss´ vyvolával často také u Čechů odpor k Židovství, nacházel film ,Operette´ velký ohlas kvůli stylu, který má blízko k Čechům.“ České kritiky tento posledně jmenovaný film režiséra (a zároveň hlavního představitele) Williho Forsta z roku 1940 označovaly vůbec za jeden z nejlepších německých filmů posledních let. Dějství tohoto hudebního filmu se odehrávalo ve Vídni, nemělo žádný politický obsah a sledovalo osudy dvou spřízněných umělců, které ztvárnil právě sám Willi Forst a herečka Maria Holstová.