sobota 29. ledna 2011

Odpad jako odpad

K premiéře tureckého filmu "Údolí vlků - Palestina"
Lukáš Beer
Při premiéře tureckého filmu Údolí vlků – Palestina tento čtvrtek odpoledne ve vídeňském kinokomplexu u „Millenium Tower“ se kinosál zaplnil asi jen z jedné desetiny. Skupinu diváků tvořili přitom převážně turečtí mladiství. Vypadá to tedy spíš tak, že film vzbuzuje větší zájem u politiků, kteří ani nemají chuť se na něj jít sami na vlastní oči podívat, než u samotného potencionáního návštěvníka kina. Ani u vídeňských Turků prý prozatím tato „turecká bondovka“ nevyvolává zrovna kinománii. Možná by premiéru tohoto filmu v Rakousku většina z nich ani nezaregistrovala, kdyby jí nepředcházelo menší politické uvedení ve formě důrazného protestu rakouských izraelitských obcí („antisemitské štvaní“), ke kterému se přidali také rakouští sociální demokraté a Zelení. Evangelicko-luteránský biskup Bünker vyjádřil dokonce přání, aby byl film stáhnut z rakouských kin, protože prý šíří předsudky o židovském spiknutí a staví v potaz samotnou existenci státu Izrael.

Premiéru filmu přišli navštívit i redaktoři pokládaného deníku Die Presse a ti svůj názor na snímek, jehož hlavní postavu ztvárnil "turecký James Bond", Polat Alemdar, formulovali takto: „Antisemitský film není. Ale antiizraelský ovšem ano. Více černěji a bíleji to už nejde: izraelští zabijáci vraždí mírumilovné palestinské rodiny a mrzačí děti.“ Naproti tomu jiný rakouský deník, Der Standard, přišel s vlastním komentářem, který si všímá skutečnosti, že v Rakousku připadlo datum uvedení do kin zrovna na 27. leden, který je v některých zemích oficiálně připomínán jako „den obětí holocaustu“. Paradoxně se premiéra v rakouských kinech konala dokonce o den dříve než v samotném Turecku, ale to z toho důvodu, že v alpské republice mají nové snímky premiéry zpravidla vždy ve čtvrtek a ne v pátek. Komentář v Der Standard byl mimochodem nadepsán výmluvnně: „Pervertování holocaustu“.

Německo-turecký spisovatel Feridun Zaimoglu ovšem veškeré toto rozhořčení okolo filmu považuje za pokrytecké. Už dříve šla zejména napříč Spojenými státy a mainstreamovými médiemi Spolkové republiky vlna odmítavých roztrpčených reakcí na promítání filmového předchůdce aktuálního snímku, nejdražšího tureckého filmu všech dob Údolí vlků – Irák, kde byli Američané pro změnu vymalováváni jako „ti zlí“ a kde v jedné roli vystupoval dokonce i americký židovský lékař, který muslimům odnímal orgány a posílal je do Tel Avivu, Londýna a New Yorku…

„Už celá desetiletí se Hollywood snaží vytvářet schéma přítel-nepřítel. Nepřátelé jsou Vietkong a pak ti zlí, zlí bolševici. To se tenkrát nikdo neptal, copak hledá Američan ve Vietnamu nebo v jiných zemích. Tyto Rambo-filmy se mohly schvalovat. A teď to holt jeden turecký režisér (…) zas postavil tak, že ti zlí jsou holt Američané – což by mohlo být přeci nasnadě, pokud se díváme na světovou politiku. Amíci se také dříve nestarali o pocity těch, které deklarovali jako nepřátelé“, řekl spisovatel Zaimoglu novinám Die Presse v návaznosti na snímek se série „Údolí vlků“, odehrávající se v Iráku.

Jistě, scénář a dějství tohoto aktuálního tureckého snímku jsou primitivní a hloupé, jako ostatně ničivá většina toho, co lze dnes dennodenně vídat ve středoevropských kinech. Při prohrabování tun filmového odpadu, který je k nám importován nejen z Hollywoodu, najdeme hezkou řádku podobných a ještě mnohem více jednoduchostí, násilím, nenávistí a nepřátelstvím kypících produkcí. Jenomže tohle morální apoštoly jaksi nepálí. A o tom, že evropská mainstreamová média, včetně těch spolkovoněmeckých a rakouských, dokáží z podobného odpadu vystylizovat i vrcholné umělecké dílo - za předpokladu, když je to žádoucí -, svědčí ostatně vlna pochvalných kritik na násilnický film a „košer-porno“ (© Eli Roth, spoluúčinkující ve filmu) Inglorious Basterds, glorifikující perverzi, sadismus a vraždění ve jménu „židovské pomsty“ na „nacistech“.

Článek v Die Presse: ZDE
Recenze na film "Inlorious Basterds" na stránkách NÁŠ SMĚR: ZDE a ZDE